
UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05778447 Date: 08/31/2015 

RELEASE 
IN PART B6 

From: 	 sbwhoeop 
Sent: 	 Wednesday, December 15, 201011:01 PM 
To: 
Subject: 	 H: Jamie Rubin finally lands. Sid 

The unsigned editorials will appear in all of Bloomberg's online and print media properties — including Bloomberg 
Businessweek, Bloomberg.corn and the nearly 300,000 financial data terminals leased to Wall Street traders and 
businesses around the world. It will be run by two distinguished voices: James P.  Rubin, a former assistant secretary of 
state under Bill Clinton, and David Shipley, editor of The New York Times Op-Ed page. 

got 

December 15, 2010 

loomberg to Publish Editorials 
By ,IERE-:EviY 	PE.TEP.S 

Being mayor of New York City would be a large enough platform for just about anyone. But apparently not for Michael R. 

The mayor's company, 3loomber,,3 L.P., said on Wednesday that it would begin publishing editorials across its vast media 
enterprise in an effort to broaden the company's influence on national affairs. And though Mr. Bloomberg has an 
agreement with the city to have no involvement in the "day-to-day operations" of his company, the endeavor, called 
Bloomberg View, is intended to channel his personal philosophy and worldview. 
"I think it's very important that everyone understands that our editorial page is going to be, for sure, consistent with the 
values and beliefs of the founder — even if he happens to be mayor of New York City," said Matthew Winkler, the editor in 
chief of Bloomberg News. "I fully expect us in our Bloomberg View always to reflect those values. In fact, I want people to 
come away from reading the Bloomberg View infused with those beliefs and values." 
The effort presents a host of conflict-of-interest questions for the mayor. The new venture provides the mayor with yet 
another potent communications apparatus — one that carries his name and imprimatur — to sound off on issues that 
collide with his job as mayor, his corporate interests and his expanding philanthropic empire. 
Bloomberg L.P. executives said they would not shy away from publishing editorials on issues in which Mr. Bloomberg has 
a direct interest as mayor, like education, public health and environmental policy. Mr. Winkler said the editorials would not 
avoid such issues but would disclose the mayor's involvement when warranted. 
Though Mr. Bloomberg will not have a hand in conceiving and writing the editorials, he is likely to offer feedback from time 
to time before they are published, Mr. Winkler said. 
"I think that there's a very good chance that's going to happen," he said, referring to Mr. Bloomberg's occasional 
involvement. It is unclear whether that level of involvement is permitted under his agreement with the city to remain at 
arm's length from the company. 
A spokesman for the mayor, Stu Loeser, said the mayor was allowed limited involvement in his agreement with the city. 
"Weighing in from time to time is consistent with his being the majority shareholder of the company he founded," he said. 
As someone whose presidential ambitions are the source of endless speculation, acquiring the platform of an editorial 
page is certain to draw more attention to Mr. Bloomberg's plans. (On Sunday, Mr. Bloomberg ruled out a run for 
president.) 
The unsigned editorials will appear in all of Bloomberg's online and print media properties — including Bloomberg 
Businessweek, Bloomberg.com  and the nearly 300,000 financial data terminals leased to Wall Street traders and 
businesses around the world. It will be run by two distinguished voices: James P. Rubin, a former assistant secretary of 
state under Bill Clinton, and David Shipley, editor of The New York Times Op-Ed page. 
Opinion and commentary have not typically been areas of focus for Bloomberg, with its just-the-facts approach. In fact, 
the mayor has complained about the corrosive effect of the 24-hour news cycle and overheated political commentary in 
the blogosphere. 
But company leaders, including Mr. Bloomberg, who has been aware of the project since it was conceived more than two 
years ago, saw an opportunity to extend their influence. 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05778447 Date: 08/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05778447 Date: 08/31/2015 

For a firm that has made no secret of its ambitions to become the most influential media company in the world, starting an 
editorial operation is the latest effort to propel it beyond its core mission as a financial news service. 
The notion of media barons using editorials to shape public opinion and policy according to their personal views is an old 
one in American journalism. William  Randolph Hearst, for example, often wrote front-page editorials for his newspapers. 
Mr. Bloomberg, it would seem, is casting himself in that mold, though there are no plans for him to begin writing signed 
editorials. For now, he is content letting his trusted deputies speak for him. 
"He's accepting and embracing the privilege of a media mogul," said David Nasaw, a professor of history at the City 
University of New York Graduate Center, who wrote a biography of Hearst. "This is what we all do. We try to persuade the 
rest of the world we are right. Of course we don't have the vehicles to do so. The rich have the vehicles to do so." 
Mr. Winkler said: "There's a huge opportunity here for Bloomberg L.P. and Bloomberg News to seize the day, literally 
seize the day by bringing wisdom to events as they unfold. And one can't always do that with the best result with 
reporting." 
"That certainly is a benefit to the founder of the company, the man. But it is also a huge opportunity for Bloomberg, the 
company, that it should take advantage of," Mr. Winkler added. 
Bloomberg L.P. acquired BusinessWeek last year, giving the 29-year-old company a print product with a long legacy of 
accomplishment. 
Bloomberg is in the midst of an expansion in Washington. With a service called Bloomberg Government, an operation that 
will eventually employ 300 journalists and analysts, the company will sell, for $5,700 a year, information about government 
services and contracts to lobbyists and others with business interests in the nation's capital. 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05778447 Date: 08/31/2015 


