
UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 

RELEASE IN FULL 

From: 	 Mills, Cheryl D <MillsCD@state.gov> 
Sent: 	 Thursday, December 2, 2010 7:06 PM 
To: 
Subject: 	 FW: Special International Media Report on WikiLeaks, 1700, 12-02-10 

From: Rapid-Response [mailto:Rapid-Response@state.gov]  
Sent: Thursday, December 02, 2010 5:01 PM 
To: 
Subject: Special International Media Report on WikiLeaks, 1700, 12-02-10 

 

 

Special Report 
WikiLeaks 
17:00; 12/2/10 

 

Media coverage in many countries of WikiLeaks releases is decreasing, with new stories from wire services on 
Assanage and Interpol and the latest Russia reports. Reporting on specific cables is shifting to more local 
issues, such as US military use of Ireland's Shannon Airport or US interest in Iran's activities in 
Peru. Governments and many commentators assert US relationships will not be significantly damages, and 
there are frequent observations that the releases have not revealed "anything new." Anti-US writers and media 
continue to use the opportunity to skewer the United States. 

Many of the items below are digests of more extensive Embassy reporting. Additional reporting is available 
from post email submissions. 

AF: 

Burundi 
Swahili Bonesha FM radio broadcast a report that a Spanish official told Embassy Madrid that Russia, Belarus, 
and Chechnya had become a mafia states, and also mentioned anti-terrorism expert Russell Travers would 
investigate the leak. The story suggested the leaks have embarrassed US diplomats. 

Mali 
No local mention in print or broadcast media in Mali. 

Niger 
No local media coverage. 

Zimbabwe 
An online website reports Zimbabwean political parties in a fragile coalition government on Tuesday dismissed 
WikiLeaks revelations that a power sharing deal between them is doomed because of acute differences between 
rival politicians. 

NEA: 

Jordan 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 

Most local newspapers carry wire reports on Assange's legal situation. Dailies also cited Assange calling for 
Secretary Clinton to if it's proved she ordered American diplomats to spy on U.N. officials. Local dailies focus 
on Iran's President Ahmadinejad saying "the documents lack the legality and the credibility and they will not 
affect on Iran's relations with other countries in the region." Dailies also focused on one alleged report that 
Syrian President Al-Asad's "is not convinced Iran is developing nuclear weapons." There is no mention of the 
Jordan-specific leaks in any print media. 

A columnist writing for Al-Ghad contends the leaks will not harm the region or the US, although they could 
undermine trust. He sates the documents show that the positions of the US and Middle Eastern states on 
regional issues is clear. Another columnist writing for the same paper catalogues criticisms of international 
leaders and concludes by wondering "what will happen next." 

EIJR: 

Azerbaijan 
The only Azerbaijan-specific newspaper reporting is an article in opposition daily Yeni Musavat containing a 
denial by the Bank of Baku of an allegation that it is involved in Iran's sanction-busting. Wide coverage of a 
document comparing President Aliyev to both Sonny and Michael Corleone in the online news websites. TV 
maintains tone that Wikileaks is criminal conspiracy and that the documents are inaccurate. 

Finland 
Coverage continues, but much reduced. Focus has shifted to the refusal of Finnish authorities, notably 
President Halonen and FM Stubb, to comment on revelations about Finland that have emerged from the leaks. 
Much speculation has focused on suggestions in the leaked documents that China had pressured Finland not to 
accept Uigur prisoners being released by the U.S. from Guantanamo Bay. Finnish officials continue to assert 
publicly that the leaks will not affect relations with the United States. It was also reported that Finland has no 
plans to reassess its own policy on confidentiality. Commentary speculates about what may be revealed in the 
future, but expects little damage to relations. 

Germany 
Coverage is still primarily focused on the domestic impact of the leaks, particularly on the hunt for the young 
politician who allegedly provided the U.S. Embassy with confidential government documents. Frankfurter 
Allgemeine Zeitung and Sueddeutsche Zeitung said in a joint editorial that "those in Germany who thought 
North Korea was a dark empire but not a real threat have been proven wrong by the WikiLeaks revelations." 
Der Spiegel is continuing to publish new material on roughly the same timeline and topics as the New York 
Times; today's coverage focused on Russia and was substantively the same as the English-language reporting 
over the past few days. 

Ireland 
Media is focusing on specific revelations about the use of Shannon Airport by the U.S. military. According to 
the Irish Daily Mirror "it appears the (Irish) government was not serious about dealing with real concerns about 
the use of Shannon by the U.S. military on their way to Iraq and Afghanistan. Bloggers opine the Irish 
government felt conflicted — it liked the revenue it received from U.S. troops passing through, as well as the 
diplomatic benefits, but felt it had to placate the Irish public before the 2007 elections and publicly decry the 
use of Shannon. The Irish Examiner relied on an excerpt from TIME Magazine's interview with Assange. An 
analyst writing for the Irish Independent headlines "Diplomatic corps' horror is pure gold for historians," 
concluding that, ith 900 further Irish cables set to be published in the coming months, the trouble may only be 
starting for the mandarins of Iveagh House (Department of Foreign Affairs)." 

Malta 
Interest in Wikileaks continues in the online media, with comments on the more general revelations. There 
were no new pieces about Malta itself. 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 

Montenegro 
Over the course of the last two days, the Wikileaks story has moved from the cover pages and headlines of 
Montenegro's media to the international news sections. All major electronic and print media carried the first 
official statement of a Montenegrin official on the topic. PM Djukanovic said American diplomats were doing 
their job and nothing can spoil the US-Montenegran relationship. There was wire coverage of the Interpol 
warrant and Secretary Clinton at the OSCE. 

Portugal 
Calling it "an Invaluable Service to Democracy, a columnist for Niblico condemns "the orders that American 
diplomats received to collect personal information from high-ranking international officials, and in particular, 
Ban Ki-Moon's." He concludes that "The future of freedom is linked to the security and integrity of our 
personal data — and I do not know that the U.S., after having lost 250,000 of its secret documents, is in any 
condition to guarantee either one of them." 

Switzerland: 
Swiss press reports feature extensive coverage; however, very little new information. Items reported included 
preparations for a Clinton meeting with Foreign Minister Micheline Calmy-Rey in 2009; the Swiss - Libya 
affair; FBI-Swiss Federal Police liaison in 2006; Papers also reported that Julian Assange has contacts in 
Switzerland and that a Swiss citizen from Basel is allegedly in charge of processing donations for 
Wikileaks. According to the press, Assange met representatives of the Swiss Pirate Party in Geneva. Finally, 
Swiss papers took up the story that Wikileaks might be targeting Bank of America, writing that the bank is 
trying to calm down the stock markets. The NZZ published two opinion pieces. Both critical of the leaks for the 
harm they do to diplomacy. 

WHA: 

Brazil 
Brazilian media today featured extensive coverage. Folha de Sao Paulo dedicated six pages, including an op-ed 
by Ambassador Shannon outlining the U.S. viewpoint. Folha's editorial said the information released is 
relevant but neither surprising nor dangerous, while another outlet praised efforts by certain papers to filter the 
information and adding that Wikileaks is on the whole valuable to society. A commentator in Folha wrote that 
President Lula should not so quickly dismiss the U.S. observations about the GoB (which he claimed are likely 
accurate), and another used the documents' description of President Medvedev and Prime Minister Putin to 
analyze the possible role of Lula in the Rousseff Administration. 

Cuba 
Cuban media coverage continues at levels similar to yesterday's. Online Cubadebate and Juventudrebelde.cu  
publish wide-ranging articles, many of them culled from news wires, covering USG reaction, third country 
reaction (Canada), and Wikileaks reaction (Julian Assange's "insurance" against prosecution and accusations 
that Amazon violated the First Amendment). In commentary, Granma's Manuel E. Yepe, a Cuban lawyer, 
economist, journalist and former Cuban ambassador to Romania, suggests that Wikileaks "yielded to pressure 
from the USG and the media in managing how and when information was released, and insinuates that right 
wing elements in the U.S. are behind the disclosure of the documents. 

Eastern Caribbean: 
Reporting continues to be general, with the exception of one radio report on StarCom's LOVE FM 104.1 that 
WikiLeaks may soon release cables about the Caribbean, and mentioning that the U.S. Embassy in Port of Spain 
released a statement that WikiLeaks' actions jeopardize the U.S. national security. 

Ecuador 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 

Discussion continues to dominate the front pages of major newspapers as well as the editorial pages--with an 
increase in the number of opinion articles. Press continues to report and opine on the invitation to Ecuador 
offered by Deputy Foreign Minister Kintto Lucas to Assange and the subsequent disclaimer and withdrawal of 
the invitation by President Correa. Most articles criticized Lucas for his error. A tongue-in-cheek editorial in El 
Universo "The Coming of Julian" expressed regrets that Assange would not be coming to Ecuador as he might 
have revealed the secrets of the GOE and then would have faced the same or worse treatment that Ecuadorian 
investigative journalists receive. 

El Salvador 
A columnist for El Diario de Hoy asked "What is the big deal?" He said the cables about Honduras "tell us 

that the American diplomats were lost and did not understand what was happening" during the coup 
there. Any Ambassador who is not reporting on the mental state of people like Hugo Chavez, Daniel Ortega, 
Evo Morales and Cristina Kirchner, is not doing his job ... This is all so routine that it cannot greatly affect 
American diplomacy ..." Salvadoran media reporting continues to rely almost exclusively on wire 
stories. Locally produced articles and TV/radio reports have focused on reaction from Foreign Minister 
Martinez and Ambassador Aponte, both of whom have repeatedly explained the nature of diplomatic 
correspondence and have underscored the strength of the US-Salvadoran bilateral relationship. 

Honduras 
The buzz around the WikiLeaks scandal is slowly taking a backseat — for now -- to Honduran issues such as 
taxes and security issues. Conservative Tribuna had a positive editorial arguing countries maintain relations 
with each other based on national interest. It suggested "the importance of the U.S. on the global stage will 
ensure that other countries will continue to work closely with Washington in the pursuit of those interests." An 
op-ed in liberal daily Tiempo titled "In defense of Ambassador Hugo Llorens," stressed that diplomats must 
provide honest advice to their government. Tiempo's op-ed claims that "the documents divulged so far 
havebeen, in their majority, frivolities without importance, however highly sensitive and dangerous issues could 
pop up in them...[d]iplomacy is a prolonged example of hypocrisy and cynicism." 

Mexico 
El Universal in its editorial questions the wholesale, unfiltered dumping of classified information; "the fact that 
a government hides something does not make it damnable. It's normal.. .for diplomats to prepare reports about 
the countries and leaders where they are posted." The paper asserts that "it may be interesting to know that 
U.S. officials had questions about the mental health of the president of Argentina, but the benefit to citizens of 
such a revelation is marginal in proportion to the potential damage to relations between the two countries." An 
op-ed writer for El Universal, claims that the "released documents show U.S. diplomats rummaging through 
personal lives and privately mocking the same leaders whom they publicly treat as friends." Another daily La 
Jornada's in its editorial concludes that "the main factor of diplomatic tension and greatest security risk to 
world peace is not Wikileaks but Washington's belligerent, unilateral and imperialist warmongering, aggravated 
now by its defense of opacity." 

Peru 
Peru media are focusing on the first alleged cable to come from Peru, on US concern about Iran's interest in 
Peru's uranium, as well as regional "revelations" in regards neighboring Chile, Venezuela and Argentina. TV, 
radio and internet reflect similar slants. 

Venezuela 
Articles on Interpol's "Red Notice" for Julian Assange appeared in most dailies. El Nacional cites assessments 
by the Embassy's Economic Counselor about the development of nuclear energy in Venezuela. El Mundo 
reports alleged comments by then Ambassador Duddy describing the Venezuelan bank interventions in 
November 2009. A columnist in government owned Correo de Orinoco says accuses the U.S. of diplomatic 
'excesses,' torture in occupied territories, hiring contractors that fire on crowds, using lies to justify wars in 
Iraq, Afghanistan, and Yemen. Taking a different tack, an Op-Ed in El Universal remarks sarcastically, "the 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 

U.S. does not have friends, only interests. Bold discovery! Only the ignorant, the naïve, or the crazy — or a 
combination of those three — can say that this constitutes an international declassification." An article in the 
online edition of La Verdad of Maracaibo speculates the State Department is using Wikileaks to put out 
information it does not want to release directly. 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05776619 Date: 08/31/2015 


