
UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05771922 Date: 12/31/2015 

RELEASE IN FULL 

From: 	 Mills, Cheryl D <MillsCD@state.gov> 
Sent: 	 Sunday, November 28, 2010 10:53 PM 
To: 
Subject: 	 Fw: SITUATION REPORT No. 3 11/28/111 - WikiLeaks Working Group (SBU Version) 

From: OpsAlert 
Sent: Sun Nov 28 22:43:28 2010 
Subject: SITUATION REPORT No. 3 11/28/III - WikiLeaks Working Group (SBU Version) 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

O EXECUTIVE SECRETARIAT 
1 Operations Center 

SITUATION REPORT No. 3 
WWG01 WikiLeaks Working Group 

Sunday, November 28, 2010 
2245 EST 

LATEST DEVELOPMENTS 
• (U) At 1655 EST WikiLeaks had posted 219 of what it claimed would be 251,287 cables. According to 
WikiLeaks, the full set covers from December 28, 1966 through February 28, 2010 and originated from 274 
embassies, consulates, and diplomatic missions. Of these cables, 15,652 are purportedly SECRET, 101,748 are 
purportedly CONFIDENTIAL, and 133,887 are purportedly UNCLASSIFIED. WikiLeaks claims the most 
frequently discussed subjects in these cables are external political relations (145,451), internal government 
affairs (122,896), human rights (55,211), economic conditions (49,044), terrorists and terrorism (28,801), and 
UN Security Council (6,532). (WikiLeaks) 
• (U) Der Spiegel, The New York Times (NYT), La Monde, The Guardian, and El Pais published extensive 
news articles and links to WikiLeaks documents beginning at 1300 EST. (WWG01/Ops e-mail) 
• (U) The White House issued a statement at 1336 EST. (WWG01/Ops e-mail) 
• (U) WikiLeaks experienced a short interruption of service around 1100 EST, claiming "we are currently 
under a mass distributed denial of service attack." BBC ran the story under the headline "WikiLeaks Hacked 
Ahead of Secret U.S. Document Release." It quoted WikiLeaks founder Julian Assange as stating that U.S. 
authorities are afraid of being held to account. (BBC) 

THE NEW YORK TIMES 
• (SBU) The NYT release included a webpage that links to four articles and a purported cache of 18 cables. 
Sunday articles focused on the frank nature of U.S. diplomatic reporting, Iran's nuclear ambitions, links 
between Iran and Democratic People's Republic of Korea (DPRK), and activities by U.S. diplomats that the 
paper said "blurred lines" between diplomacy and spying. The revelations in the articles are not limited to the 
text of the 18 purported cables. They also invoke the content of alleged cables whose text has not yet been 
posted on the NYT website. The paper posted 18 alleged cables, some with redactions, under three headings: 
"Candid and Frank Assessments" (09 Tripoli 771, 06 Moscow 9533, 07 Harare 638, 07 Berlin 242, 09 Kabul 
3068, 10 Kabul 693, 09 Tegucigalpa 645, 79 Tehran 8980, 89 Panama 8545, and 90 Cape Town 97); "Iran's 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05771922 Date: 12/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05771922 Date: 12/31/2015 

Nuclear Ambition" (09 Manama 642, 09 Brussels 536, 06 Abu Dhabi 1725, 09 Tel Aviv 1177, 08 Riyadh 649, 
10 Riyadh 123, and 05 Abu Dhabi 2178); and "Diplomats or Spies?" (09 State 80163). (The New York Times) 
• (SBU) EAP: As of 1530 EST, the NYT had not yet released any alleged EAP-specific cables. One article did 
discuss U.S. relations with the Republic of Korea (ROK) and the People's Republic of China (PRC). On ROK, 
it reported that USG and ROK officials discussed an eventual collapse of the DPRK. On the PRC, according to 
the NYT article, contacts told Embassy Beijing of a Chinese Politburo-directed effort to hack into Google's 
computers as part of a larger effort to sabotage computers of private U.S. firms and the USG, as well as the 
Dalai Lama. (The New York Times) 
• (SBU) SCA: NYT released two purported cables from Afghanistan related to readouts of meetings between 
Senior Civilian Representative in Regional Command South Frank Ruggiero and Ahmed Wali Karzai. (The 
New York Times) 
• (SBU) NEA: The paper released eight purported cables from the NEA region, primarily focused on 
engagement strategies on Iran and a portrait of Col. Muammar Qadhafi. Aside from the redaction of the source 
name in 09 Tripoli 771, the NYT posted the cables in their entirety. The NYT claimed in its summary of 09 
Tripoli 771 that the colorful portrayal of Col. Qadhafi was penned by Ambassador Cretz. The NYT also noted 
the region's "mixed record" on counter-terrorism, citing support of al-Qaida from elements in Saudi Arabia and 
Qatar's weak support for counter-terrorism initiatives. (The New York Times) 
• (SBU) AF: The NYT released what it said were two cables on Africa. The first was a 2007 end of tour report 
by Ambassador Christopher Dell, assessing the destructive economic and political policies of President 
Mugabe. The second was a 1990 report from Embassy Pretoria with a prominent local lawyer on the behind the 
scenes negotiations between the African National Congress (ANC) and the de Klerk government. (The New 
York Times) 

DER SPIEGEL 
(SBU) In six on-line articles, Der Spiegel provides a glimpse of coverage to follow in this week's print edition 
of the magazine and on-line. No specific cables are cited in this initial publication. The coverage presents an 
image of the U.S. as a "superpower that can no longer be truly certain of its allies." It cites what it says are 
cables relating to U.S.-Turkey relations that cast doubt on U.S. views of the Turkish government. A second 
article presents unflattering portrayals of German Chancellor Merkel and FM Westerwelle. Finally, Der Spiegel 
focused upon the "National Humint Collection Directive, which allegedly directs U.S. diplomats to spy on their 
diplomatic colleagues. (Der Spiegel) 

THE GUARDIAN 
• (SBU) The Guardian posted the full text of what it said were 57 State Department cables and a number of 
articles on their website under the headline "U.S. Cables Leak Sparks Global Diplomatic Crisis." The website 
includes an interactive world map that allows a user to click on a country and access articles. Of the 57 cables, 
50 mention Iran. All posted documents are marked SECRET or CONFIDENTIAL. None of the purported 
cables appear to have been redacted. The website also links to data sets, including one that purports to provide 
originator, date, and tags for all cables due to be released by WikiLeaks. (The Guardian) 
• (SBU) One article, based on what it claimed was 2007 State reporting, addressed efforts to persuade Beijing 
to block the transhipment of DPRK ballistic missile parts to Iran via the PRC. The Guardian released three 
purported reports dealing with Africa, again without apparent redactions. Two were reportedly INR "reporting 
and collection needs" in the Great Lakes region and the Sahel. The Guardian cited the reports as evidence that 
U.S. diplomats were serving as intelligence officers. A third alleged report from 1990 dealt with challenges 
faced by Nelson Mandela from ANC hardliners. (The Guardian) 

EL PAIS 
(SBU) El Pais published a full report of the WikiLeaks cables entitled "Major Historical Infiltration Uncovers 
U.S. Foreign Policy." The report includes seven separate articles, a report on how to read U.S. diplomatic 
cables, and an interactive "map of regional areas affected." No cables were published, but many were 
referenced. The cover page includes pictures of world leaders with a quote taken from the cables. Photo 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05771922 Date: 12/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05771922 Date: 12/31/2015 

captions include — Putin "authoritarian and macho;" Sarkozy "following closely;" Hu Jintao "the fight for 
power in Asia;" Chavez "attempts to isolate him;" Col. Qadhafi "a real hypochondriac;" and Berlusconi "his 
wild parties." The separate articles do not focus on one particular region but offer wide coverage of Iran, 
Venezuela, Argentina, DPRK, and the UN. One article was headlined: "Washington Orders Spying of the 
UN." The article claims that Embassy Asuncion was asked to attain personal physical information of all 
presidential candidates in 2008. Articles also address the Falklands/Malvinas conflict, Turkey, and Spain. (El 
Pais) 

LE MONDE 
(SBU) As of 1500 EST, France's Le Monde had not yet published any alleged cables on its website. Instead, 
the website features six articles explaining the background of WikiLeaks and the contents of some of the 
purportedly leaked cables. The main article explains that 25 journalists from five countries collaborated in an 
"unprecedented" manner to study the purportedly 250,000 leaked cables and determine which cables they 
would report and which individuals' identities they would protect. The article also says that WikiLeaks has 
agreed not to immediately publish on its website all 250,000 cables and instead would only publish cables used 
by the five newspapers in their WikiLeaks reports. Iran is the geographic focus of Le Monde's November 28 
articles reporting the contents of purported cables, but Le Monde specified that the main subjects to be covered 
in upcoming reports involve primarily Europe, Russia, PRC, and the Middle East. Articles on Iran explain the 
designation of U.S. embassy personnel worldwide as "Iran Watchers" and detail conversations between various 
sources and U.S. embassies in several countries about Iran's internal government dynamics, as well as 
conversations between Middle Eastern leaders and embassy personnel demonstrating some Middle Eastern 
leaders' fear of Iran's growing military might. (Le Monde) 

INITIAL REGIONAL ANALYSIS 
(U) For more information, please see classified version. 

SECRETARY'S CALLS 
(SBU) The Secretary spoke with Chinese State Councilor Dai Bingguo. (WWG01/Ops e-mail) 

OTHER CALLS AND MEETINGS WITH FOREIGN INTERLOCUTORS 
• (SBU) Ambassador Reeker briefed Macedonian Prime Minister Gruevski and Foreign Minister Milososki on 
November 27. (WWG01/Embassy Skopje e-mail) 
• (SBU) Ambassador Susman briefed UK Prime Minister Cameron this morning. (WWG01/Embassy London 
e-mail) 
• (SBU) On November 27, Ambassador Eikenberry met with Afghan President Karzai. (WWG01/Embassy 
Kabul e-mail) 

Additional updates on events in INITIAL REGIONAL ANALYSIS, SECRETARY'S CALLS, AND OTHER 
CALLS AND MEETINGS WITH FOREIGN INTERLOCUTORS are available through our classified website 

at http://ses.state.sgov.gov  

Drafted: CAustrian 	 Approved: BJacksonFarrier/RWThomas 

Dist: State (all bureaus), NSS, OSD, NMCC, JCS, CIA, OSC, NCTC, DHS, DNI, NSA, DOJ, FBI, Treasury, USTR, USDA (FAS), 
Commerce (FCS) 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05771922 Date: 12/31/2015 


