
UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05767158 Date: 08/31/2015 

RELEASE IN FULL 

Successfully Engaging Global Media 
About the U.S. Role and International Cooperation in Haiti 

Examples of Post Efforts to Date 

EUROPE 

• Reinforcing the Secretary's message, U.S. Ambassador to France Rivkin 
engage directly with over 100 journalists in an event streamed live on-line by 
CNN, where he highlighted U.S. assistance to Haiti and the cooperation of the 
US with France, the UN and the international community. Embassy Paris also 
reached out to senior officials in the Elysee, MFA, French media and civil 
society at all levels to underscore the message of positive coordination with our 
French partners and to set the record straight on the work of the USG in Haiti. 
As a result, leading French officials dismissed rumors of rising diplomatic 
tensions between the two countries. Leading officials consistently praised the 
work of the Obama administration in Haiti and the need for a strong US role in 
the emergency response. 

• Embassy London's media blitz featured Ambassador Susman, who underlined 
the U.S. commitment to Haiti at an Embassy Martin Luther King Jr. holiday 
event with actor James Earl Jones; the event was covered by BBC World News 
(audience 270 million worldwide) and various U.K. papers. The Ambassador 
and the JO also spoke about Haiti on January 20-22 on BBC TV 2's "Daily 
Politics Show," BBC Radio, the BBC TV Evening News, and other media and 
helped embed an ITV journalist on the USNS Comfort to help balance ITV's 
previously negative reporting and reached out personally to BBC producers to 
call attention to inaccurate reporting alleging that the U.S. military prevented 
Medicins Sans Frontiers from delivering aid and supplies to the airport in Port 
Au Prince. 

• With media coverage growing more critical, U.S. Ambassador to Greece 
Speckhard gave an interview to Ta Nea newspaper and DCM Deborah 
McCarthy, who previously served in Haiti, was interviewed by Real Sunday 
newspaper, resulting in positive stories about U.S. assistance to Haiti. 
Meanwhile, the PAO spoke with the Director of Elefterotypia, whose paper has 
run some of the most misdirected coverage of Haiti, and received a commitment 
to run an Embassy-produced story to counteract the misinformation. 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05767158 Date: 08/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05767158 Date: 08/31/2015 

AFRICA 

• Four African posts — Senegal, Ghana, Nigeria and Tanzania — organized 
highly successful outreach programs based on the diversion of the USS Gunston 
Hall to Haiti. The ship, with African officers aboard, was headed to western 
Africa under AFRICOM's African Partnership Station maritime security 
training program when it was diverted to provide relief to Haiti. With African 
officers working alongside U.S. military officers to deliver assistance to 
Haitians, PAOs at those posts connected local reporters with the ship to conduct 
live interviews of the Africans for their home media, resulting in excellent 
media placement in all four countries. 

• On January 20 U.S. Ambassador to South Africa Gips gave a 10-minute live 
interview on Haiti with 5FM, a leading youth station with listenership of approx 
800,000. The Ambassador highlighted the depth and breadth of US support and 
congratulated South Africa for sending emergency teams. The radio hosts told 
the Embassy afterward that e-mails and SMS messages were pouring into the 
station in support of U.S. efforts. Ambassador Gips reached out to additional 
audiences via broadcast media on January 21 and recorded a program via the 
Africa Regional Media Hub with SABC-International TV's "Rendezvous 
Africa" program (broadcast across the continent) and live interviews with drive-
time radio programs on two national stations. 

• As a result of a press conference hosted by the Embassy on January 22, all major 
Angolan media gave positive coverage to U.S. efforts in Haiti, including Radio 
Nacional de Angola and the Jornal de Angola newspaper, which ran an editorial 
January 23 that stated: "We need to believe and let those on the ground do their 
work because the old tactics of criticizing who is doing something for the 
Haitian People just for the sake of criticizing at a moment like this is not 
acceptable. . . Just see the numbers of daily flights that arrive in Haiti to have an 
idea and quickly come to the conclusion that the possible failures and omissions 
do not supersede the positive and timely work done by the entities undertaking 
the relief efforts in Haiti." 

EAST ASIA-PACIFIC 

• The U.S. Ambassador to Indonesia's January 21 byliner on Haiti ran as the lead 
item on the editorial page of Sep utar Indonesia daily, and it was subsequently 
picked up by Antara, the Indonesian national news agency, and subsequently 
appeared in most Indonesian media. 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05767158 Date: 08/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05767158 Date: 08/31/2015 

• South Korea: Looking to help Korean audiences connect with the situation in 
Haiti, PA Seoul arranged a Digital Video Conference with the U.S. Consul in 
Nagoya, Japan, who had previously served as Information Officer in Port-au-
Prince and was a fluent Korean speaker. CG Kwak underlined the long tradition 
of US humanitarian assistance to Haiti as well as the massive US response to the 
current crisis and noted Korea's own active involvement in the relief work. The 
U.S. Ambassador's blog on January 22, dedicated to the earthquake and those 
affected by it, received more than 1,500 hits in three days, with almost all 
comments supporting U.S. concerns. 

The EAP Regional Media Hub in Tokyo hosted a journalists' roundtable with 
Gordon Duguid in Haiti on January 25 that included journalists from Hong 
Kong's Ming Pao newspaper, Malaysia's New Straits Times newspaper, 
BERNAMA (Malaysian National News Agency), and Australia's Canberra 
Times newspaper and Radio 6PR (Perth), and resulted in favorable stories 
appearing over the next few days in all participating media. 

NEAR EAST 

• Lebanon: Television station Al-Jadid is not Hezbollah-affiliated, with most of 
its funding coming from the Gulf and Libya. Their coverage is also routinely 
sensationalistic and mirrored Al-Manar's coverage. PAS Beirut clarified aspects 
of USG assistance in Haiti to Al-Jadid on January 20. On Saturday January 23, 
Al-Jadid hosted the PAO for 30 minutes on morning news talk-show al-Hadath 
to discuss American relief efforts in Haiti. The PAO was able to address many 
of the accusations carried in the Al-Manar report, including the myriad 
"weapons testing" myths being propagated by Russian and Venezuelan media 
outlets. [Post cannot engage directly with Hezbollah television station Al-Manar 
as it was designated as a Special Designated Global Terrorist organization in 
2006 under E.O. 13224] 

• Morocco: On 1/28/10 the nationalist French-language daily L 'Opinion 
published an op-ed entitled, "Haiti: After terror, the dread..." The paper is 
generally considered to be fairly hostile to the USG, however, on 1/29/10, PAO 
Rabat and an FSN went to L 'Opinion to discuss the op-ed. Post was amazed to 
find the staff, including the writer himself, accommodating and even apologetic 
during the meeting. The editor-in-chief immediately agreed that the piece had 
been unfair, and the writer somewhat sheepishly explained himself by saying 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05767158 Date: 08/31/2015 



UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05767158 Date: 08/31/2015 

that public opinion had not quite recovered from "the Bush years," but readily 
acknowledged as well that the article was not balanced. PAO gave the writer a 
dossier of Washington File articles and some information from Infocentral's 
regular updates, which he promised to use in writing a counterpoint article. On 
2/1/10, L 'Opinion published an article entitled, "The massive humanitarian 
action of the United States," based on the articles provided by Post. The 
excellent article underscored the scope of American assistance, both government 
and private sector, to aide Haiti's earthquake victims. 

• Syria: Syrian state-run media coverage of the USG role in Haiti relief efforts 
has been largely negative and inaccurate, portraying the U.S. military as 
occupying Haiti. Examples include the Ba'ath party's Al-Baath newspaper 
publishing three critical articles (1/21/01) under the headlines: "US Crimes in 
Haiti," "US Military Forces Tighten Grip on Haiti," and "US Forces Stop 
Humanitarian Planes from Landing." On 1/25/10, government-owned Tishreen 
published an op-ed claiming that the superpowers were rushing towards a 
military conquest of Haiti in order to profit from reconstruction operations, 
which is the new method of colonialism. On 1/28/10, DAS Maura Connelly met 
with Syrian Ambassador Mustafa, who promised to work to halt the negative 
coverage coming from some Syrian outlets. To encourage more balanced 
coverage, Embassy Damascus will host a roundtable 2/3/10 with journalists 
from government-owned and independent Syrian media. Post also extended a 
personal invitation to an advisor of the Minister of Information. 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05767158 Date: 08/31/2015 


